Vidoucí 2010 - výsledky prvního kola
První kolo ročníku 2010 soutěže Vidoucí máme za sebou. Zde se dozvíte to nejdůležitější - jména postupujících povídek - a také několik zajímavostí, které budou postupně přibývat, jak si je budeme sypat z rukávu.
Postupující povídky
Sítem prvního kola prošlo následujících 12 povídek:
- Čo ľudia vedia najlepšie
- Dokonalá vzpomínka
- Ferdinand
- Harrisonův paradox
- Horečka
- HRDINOVÉ
- O vesmírnou přilbu
- Rovnost
- Sněhová vločka, drama pro tři osoby
- Střípky ledu
- TAVA-24
- Triumf krásy
Letos bylo dohromady 27 nezdolných porotců, kteří opět přečetli svou várku povídek, v průměru (ve skutečnosti je to medián) čítající 31 povídek. Každá povídka tak získala 8-14 hodnocení, opět ve staré známé škále Rozhodně ano - Ano - Ne - Nevidoucí.
Žánry
K velké radosti části porotců přišlo do letošního ročníku velké množství sci-fi povídek - více než třetina. Autoři si zřejmě vzali k srdci neustálé frfňání některých z nás, kterým vadí přemíra fantasy ve Vidoucích, a skutečně se překonali. Důkazem toho je žánrové zařazení postupujících povídek:
- SF: Čo ľudia vedia najlepšie, Dokonalá vzpomínka, Ferdinand, Harrisonův paradox, Horečka, Hrdinové, O vesmírnou přilbu, Rovnost, Sněhová vločka, drama pro tři osoby, Střípky ledu, TAVA-24
- Fantasy/Horor: Triumf krásy
Jak vidno, nejen, že se autoři vrhli na psaní sci-fi, ale nezanedbatelné části z nich se podařilo stvořit také velmi dobrou sci-fi.
Zato krušné časy nastaly pro upíry a vlkodlaky, kterým nejen, že se jako obvykle nedařilo, ale dokonce jich výrazně ubylo, k velké radosti většiny porotců. Doufáme, že tento utěšený stav zůstane i nadále nezměněn.
Hodnocení nepostupujících povídek
Abecední seznam nepostoupivších povídek a jejich hodnocení porotci.
Jméno povídky | RA | Ano | Ne | Nevidoucí |
bezejmenná povídka #01 | 0 | 2 | 6 | 1 |
Božský soud | 0 | 0 | 7 | 3 |
Bratr Zaffre a případ zcizeného střeva | 0 | 1 | 9 | 0 |
Báječná noc | 0 | 2 | 6 | 0 |
Být pryč, tady a tam | 0 | 0 | 11 | 0 |
Cena přežití | 0 | 0 | 9 | 0 |
Chimpacanzská odysea | 0 | 0 | 9 | 2 |
Chuť nesmrtelnosti | 0 | 2 | 8 | 0 |
Čas na zkoušku | 0 | 1 | 11 | 0 |
DOBRÝ OBCHOD | 0 | 4 | 7 | 0 |
Detektiv | 0 | 0 | 10 | 0 |
Dostaň svýho pošťáka | 0 | 5 | 8 | 0 |
Dům hrůzy | 0 | 0 | 6 | 3 |
Erglén a vlčí národ | 0 | 1 | 7 | 0 |
Hodiny | 0 | 0 | 10 | 0 |
Homo sapiens sapiens bellus | 0 | 0 | 9 | 1 |
Hon na vlkodlaka | 0 | 0 | 9 | 1 |
Hrdinové umírají první | 0 | 0 | 9 | 0 |
Inspektor všeho | 1 | 0 | 10 | 0 |
K jaderným konfliktům se kočky chovají přezíravě | 0 | 6 | 8 | 0 |
Kam letí ti ptáci? | 0 | 6 | 7 | 0 |
Kamenná Křídla | 0 | 1 | 10 | 0 |
Karilin | 1 | |||
Kamenná Křídla | 0 | 1 | 10 | 0 |
Karilin | 1 | 0 | 9 | 0 |
Když svítí kulatý měsíc | 0 | 1 | 10 | 0 |
Když tě Osud nemá rád | 0 | 1 | 8 | 0 |
Kočka leze dírou | 0 | 0 | 9 | 1 |
Kytica | 0 | 1 | 9 | 0 |
Možno zajtra | 0 | 3 | 7 | 0 |
Mŕtvolná daň | 0 | 2 | 9 | 0 |
Na druhém břehu | 0 | 1 | 9 | 0 |
Na každou svini nůž | 0 | 1 | 8 | 1 |
Na počátku byla myšlenka | 0 | 2 | 9 | 0 |
Nádherné, černé vlasy | 0 | 1 | 8 | 0 |
Oko | 0 | 1 | 9 | 0 |
Pandořino tajemství | 0 | 1 | 8 | 0 |
Podle skutečné události | 0 | 2 | 8 | 0 |
Polobotkové blues | 0 | 4 | 7 | 0 |
Potkali se u Kolína | 0 | 5 | 6 | 0 |
Prokletá darem | 0 | 0 | 9 | 0 |
Prvé miesto v oficiálnom zozname | 0 | 3 | 8 | 0 |
Pírka Padlých andělů | 0 | 1 | 9 | 0 |
Přepošlete všem známým! | 0 | 1 | 9 | 0 |
Příběh který se stal | 0 | 1 | 8 | 1 |
Půlnoční bába | 0 | 3 | 8 | 0 |
Raf(ť)áci | 0 | 0 | 10 | 0 |
Rovnováha pravd | 0 | 0 | 11 | 0 |
Ruku do ohňa! | 0 | 1 | 7 | 0 |
Řád popsaného stolu | 0 | 0 | 9 | 0 |
Sebastián a hviezdy | 0 | 1 | 8 | 0 |
„Sivá“ z parku | 0 | 3 | 7 | 1 |
Skrz propast | 0 | 2 | 8 | 0 |
Stručné dějiny | 0 | 0 | 9 | 1 |
Stín | 0 | 0 | 10 | 0 |
Svobodní kuřáci | 0 | 1 | 9 | 0 |
Špína | 0 | 0 | 9 | 1 |
Štětka | 0 | 1 | 9 | 1 |
Tajemství Antarktidy | 0 | 3 | 7 | 0 |
Tato-Pravda | 0 | 0 | 9 | 1 |
Temné krve | 0 | 0 | 10 | 0 |
Tisíc z Vysočiny | 1 | 3 | 8 | 0 |
Účel světí prostředky | 0 | 1 | 6 | 1 |
Úplně jako v pohádce... | 0 | 2 | 10 | 0 |
Vathek | 0 | 1 | 9 | 1 |
Vize budoucnosti | 0 | 1 | 9 | 1 |
Vlkodlak | 0 | 0 | 6 | 4 |
Vražda v hostinci Na Ostrově | 0 | 2 | 7 | 1 |
Vábení podzimu | 0 | 7 | 8 | 0 |
Yr | 0 | 3 | 9 | 0 |
Začátek konce | 0 | 1 | 5 | 4 |
Zvadlé květy | 0 | 0 | 5 | 5 |
Zvláštní setkání | 0 | 0 | 9 | 0 |
Žádný muž vám nebude králem | 0 | 0 | 9 | 0 |
Nevidoucí
I letos se dočkáte oblíbené anticeny, Nevidoucího. Právě probíhá výběr do předkola, což znamená, že budou vyhodnoceny všechny povídky, které dostaly alespoň jednu nominaci na Nevidoucího, a z nich budou vybrány ty "nejlepší", aby se zúčastnily tvrdého boje o tento prestižní titul. Automaticky postupují povídky se třemi a více nominacemi, kterých je letos pět. O Nevidoucím vás budeme informovat ve zvláštním článku.
Související příspěvky:
No pockaj, ja nikde netvrdim, ze mladi nic dobre nenapisu, lebo nic nezazili. Ja vravim ze nemaju zaziteho tolko ako starsi (a to je furt, aj styridsiatnik x-krat nezazil tolko co 60-nik, samozrejme cim vyssi vek tym vacsia pravdepodobnost vynimiek, lebo su akcni ludia co vyuziju koniec povinnej skolskej dochadzky a financnu nezavislost na zazivanie veci) a ze z toho potom pramenia \"neuznane veldiela\". Nijako to nespochybnuje moznost vynimiek, ale musis uznat ze vseobecne 16 rocni ludia toho vela nezaziju, pretoze chodia do skoly, rodicia ich nikam samych nepustia a navyse nimi casto sekaju hormony. Su aj vynimky, z nich niektore maju dar jazyka a pera a teda je mozne citat aj dobre diela mladych autorov, ale stale je to skor vynimka ako pravidlo.
Tak havraní EMO a jim podobné, podle mě nemají až tolik společného s věkem, jako se zdravým rozumem:D . Je mi jasné, že až mi bude jednou čtyřicet, tak nejspíš budu psát jinak, ale i teď si myslím, že dokážu stvořit něco jakž takž kvalitního, za rok bych to sice třeba napsal jinak, ale to neznamená, že líp, jen jinak.
No a kdybych to psal zítra, nebo si to aspoň po sobě pořádně přečetl, tak nepoužiju třikrát po sobě jinak :D bože to zní blbě.
Když šestnáctky ulítávají na muci postavách a Havranech, vůbec mě to neznepokojuje. Obvykle z toho vyrostou a aspoň je s čím srovnávat, když se člověk pustí do jiných typů literatury. Přirozená touha po četbě na vysoké úrovni je velmi příkladná, ale je mi líto každého, kdo své oblíbené brakové tituly zapírá, jen aby si nepřipadal před intelektuální společností trapně a třeba v šestnácti(!) nevyzrále a nedospěle. Jako by bylo něco špatného na tom, když se člověk nechce co nejrychleji vyrovnat seriózním dospělým.
Ovšem odpor porot k jistým typům výplodů chápu a je pak problém autorů, když nechtěná témata tvrdošíjně posílají tam, kde je známo, že tohle ne.
Od maturity na blbosti typu vazna literatura nemam cas. Ked citam, tak sa chcem zabavit, takze ja osobne ficim na sci-fi, fantasy, detektivkach a bohapustych akcnakoch a nehanbim sa za to. Jedine na com si zakladam je ze to citam v originali, ak dany jazyk ovladam. Najvaznejsiu literaturu co som precitala za poslednych 15 rokov je Tolkien, Vonnegut a Rankin. Este Annu Kareninu ale to je crap.
napriek tomu tvrdim, ze clovek potebuje mat nieco zazite aby dokazal napisat nieco co bude mat hlavu a patu a nejaku tu hlbku (v zmysle vnutorna konzistentnost sveta). Taky Paolini - ma sice uverejneny multidielny bestseller ale nemozem si pomoct, velka cast toho bestsellingu je dobra propagacia. Ak chlapec nezaspi na vavrinoch, mozno nase deti budu radi citat jeho knizky, ale obavam sa, ze Eragon to nebude.
A co považuješ za brakovou literaturu? Já knížky nesoudím podle toho, jestli jsou z \"vysoké literatury\" nebo je to brak, soudím je podle toho, jestli mě baví nebo ne. Nemám žádný problém přečíst si Dostojevského, z něj přejít na povídky Stephena Kinga, pak přeskočit na Remarqua a zakončit to Terry Prattchetem. Všechny tyto knížky pro mě mají stejnou cenu, pokud mě baví.
Například mnoho dospělých opovrhuje Terry Pratchettem a považují jeho knihy za snúžku nesmyslů pro děti, přestože mají některé jeho knížky mnohdy lepší myšlenky a zápletky než tzv literatura na vysoké úrovni.
Ještě k dotazu na uveřejňování povídek z minulých ročníků. V propozicích bylo ve větě užito spojení - případné publikování - nebo tak nějak, ale to případné nebo případně si vybavuji docela jistě a dá se chápat i tak, že vítězové a nominovaní můžou a nemusí v Pevnosti vyjít. Nevím, jestli vítězové už byli otištěni, nesleduji časopis úplně pravidelně, ale zachytila jsem tam nedávno povídku, která loni neprošla do druhého kola. Takže si asi redakce opravdu vybírá.
To určitě mluvíš o povídce Vyvolený orgán od Stefanoviče. To je trochu výjimečný případ, protože do Pevnosti autor udal sám.
Jo, tu povídku jsem myslela, název mi uvízl v paměti. Domnívala jsem se, že jich třeba bylo uveřejněno víc.
Tilio: No, já částečně souhlasím s Aquilou - takové CKČ dělají jméno právě tito autoři. Michael si to myslím trochu pročišťuje, aby mu tam nepsali ti hodně ostřílení matadoři typu Jana Rečková, místo toho si je tam dává jako hosty. My jsme podle mě zvlášť v prvním kole napůl soutěž napůl workshop - mám pocit, že spousta autorů nám nepíše povídky, se kterými chce vyhrát, ale povídky, na které chce názor. Určitě podle mě tudíž není marné mít nějaké to zvučné jméno v druhém kole, aby nám pro tu výhru psalo víc lidí, přeci jenom, pokud mají soutěže sloužit jako breeding ground pro nové autory, musí ti autoři mít pořádnou motivaci a konkurenci. Samozřejmě někteří široce vydávaní jedinci, kteří přesto trpí potřebou dělat maskota každé druhé české literární soutěži jsou myslím poněkud zvláštní, ale to myslím určitě není Julčin příklad - ona s prominutím taky ještě není na úrovni co dílo to perla, naprostá jistota v psaní čehokoliv a otevřená dveře k vydání s čímkoliv, co napíše, jako je třeba Františka Vrbenská, takže zase není potřeba ji považovat za natolik vydávaného autora, abychom ji perzekuovali ze soutěží :)
A jako ano, samozřejmě, že já z ní mám taky depresi, protože to já z těchhle hnusně šikovných a talentovaných lidí, kteří navíc ani nejsou starší než já, mívám, ale určitě bych si nestěžovala, že proti ní soutěžím, právě naopak.
Hodnoceni do konce zari urcite bude rozeslano, kazdy blizsi termin nas jen potesi:).
Pod pojmom braková literatúra zrejme saschia myslela komerčnú prózu, ktorá je všeobecne bohatšia na akciu. Naproti tomu je literatúra zo školy a jej podobná, ktorá sa hnípa v emóciách a vnútorných pochodoch hrdinov. Pre mňa je tiež nezaujímavé, ak postava rieši vnútorným monológom každé pidi-rozhodnutie a nič moc sa v texte nedeje. Dialógy, dialógy, dialógy. Nech je nejaký reálny konflikt, nie vyfabulovaný konflikt jednej strany.
K veku mám jednu poznámku. Existujú 16r dievčatká s obrovským množstvom životných skúseností. Ale tie potom majú čo robiť, aby prežili, a neobosielajú súťaže.
Taky mám jednu poznámečku. Mít spoustu načteno nebo být vzdělaný nerovná se mít spoustu životních zkušeností. Spousta mladejch autorů může mít vytříbený sloh, úžasnou slovní zásobu, metafory, ze kterých člověk blahem omdlévá, ale jeho hrdinové se budou furt chovat jako by jim bylo šestnáct. Nebo prostě přiměřeně k zážitkům, hodnotám a vzorcům chování mladého autora. A tudíž empatický padesátníci nad tím budou kroutit vočima (empatický proto, že někdo má pubertální sociální inteligenci až do smrti). Tak to bohužel v devadesáti devíti procentech případů je. Napsat dobrý hrdiny znamená umět si představit, jak by věrohodně jednali, ať jsou kýmkoliv. To by musel bejt dotyčnej šestnáctiletej autor reinkarnací Carla G. Junga. Těch možná pár je. To jedno procento, zhruba.
No taky už jsem párkrát prohrál a popravdě už jsem možná i trochu starší, takže si vždy připomenu text jedné písně, jejihož interpreta ani název pisně si bohužel nevybavuji:
všichni su lepší jak já
ale mna nenaseru
mám dobrého sponzorá
ženu dva syny dcéru
:)
Kde se dá najít ta tabulka, přes kterou se může hlasovat? Odkaz, který je uvedený v přiložených souborech s povídkami, mi nefunguje.