Palantir
oddělovač

Vidoucí 2010 - výsledky prvního kola

Literatura > Vidoucí | 01. 08. 2010 00:00:00 | autor: Cellindra

První kolo ročníku 2010 soutěže Vidoucí máme za sebou. Zde se dozvíte to nejdůležitější - jména postupujících povídek - a také několik zajímavostí, které budou postupně přibývat, jak si je budeme sypat z rukávu.

Postupující povídky

Sítem prvního kola prošlo následujících 12 povídek:

  • Čo ľudia vedia najlepšie
  • Dokonalá vzpomínka
  • Ferdinand
  • Harrisonův paradox
  • Horečka
  • HRDINOVÉ
  • O vesmírnou přilbu
  • Rovnost
  • Sněhová vločka, drama pro tři osoby
  • Střípky ledu
  • TAVA-24
  • Triumf krásy

Letos bylo dohromady 27 nezdolných porotců, kteří opět přečetli svou várku povídek, v průměru (ve skutečnosti je to medián) čítající 31 povídek. Každá povídka tak získala 8-14 hodnocení, opět ve staré známé škále Rozhodně ano - Ano - Ne - Nevidoucí.

Žánry

K velké radosti části porotců přišlo do letošního ročníku velké množství sci-fi povídek - více než třetina. Autoři si zřejmě vzali k srdci neustálé frfňání některých z nás, kterým vadí přemíra fantasy ve Vidoucích, a skutečně se překonali. Důkazem toho je žánrové zařazení postupujících povídek:

  • SF: Čo ľudia vedia najlepšie, Dokonalá vzpomínka, Ferdinand, Harrisonův paradox, Horečka, Hrdinové, O vesmírnou přilbu, Rovnost, Sněhová vločka, drama pro tři osoby, Střípky ledu, TAVA-24
  • Fantasy/Horor: Triumf krásy

Jak vidno, nejen, že se autoři vrhli na psaní sci-fi, ale nezanedbatelné části z nich se podařilo stvořit také velmi dobrou sci-fi.

Zato krušné časy nastaly pro upíry a vlkodlaky, kterým nejen, že se jako obvykle nedařilo, ale dokonce jich výrazně ubylo, k velké radosti většiny porotců. Doufáme, že tento utěšený stav zůstane i nadále nezměněn.

Hodnocení nepostupujících povídek

Abecední seznam nepostoupivších povídek a jejich hodnocení porotci.

Jméno povídky RA Ano Ne Nevidoucí
bezejmenná povídka #010261
Božský soud0073
Bratr Zaffre a případ zcizeného střeva0190
Báječná noc0260
Být pryč, tady a tam00110
Cena přežití0090
Chimpacanzská odysea0092
Chuť nesmrtelnosti0280
Čas na zkoušku01110
DOBRÝ OBCHOD0470
Detektiv00100
Dostaň svýho pošťáka0580
Dům hrůzy0063
Erglén a vlčí národ0170
Hodiny00100
Homo sapiens sapiens bellus0091
Hon na vlkodlaka0091
Hrdinové umírají první0090
Inspektor všeho10100
K jaderným konfliktům se kočky chovají přezíravě0680
Kam letí ti ptáci?0670
Kamenná Křídla01100
Karilin1
Kamenná Křídla01100
Karilin1090
Když svítí kulatý měsíc01100
Když tě Osud nemá rád0180
Kočka leze dírou0091
Kytica0190
Možno zajtra0370
Mŕtvolná daň0290
Na druhém břehu0190
Na každou svini nůž0181
Na počátku byla myšlenka0290
Nádherné, černé vlasy0180
Oko0190
Pandořino tajemství0180
Podle skutečné události0280
Polobotkové blues0470
Potkali se u Kolína0560
Prokletá darem0090
Prvé miesto v oficiálnom zozname0380
Pírka Padlých andělů0190
Přepošlete všem známým!0190
Příběh který se stal0181
Půlnoční bába0380
Raf(ť)áci00100
Rovnováha pravd00110
Ruku do ohňa!0170
Řád popsaného stolu0090
Sebastián a hviezdy0180
„Sivá“ z parku0371
Skrz propast0280
Stručné dějiny0091
Stín00100
Svobodní kuřáci0190
Špína0091
Štětka0191
Tajemství Antarktidy0370
Tato-Pravda0091
Temné krve00100
Tisíc z Vysočiny1380
Účel světí prostředky0161
Úplně jako v pohádce...02100
Vathek0191
Vize budoucnosti0191
Vlkodlak0064
Vražda v hostinci Na Ostrově0271
Vábení podzimu0780
Yr0390
Začátek konce0154
Zvadlé květy0055
Zvláštní setkání0090
Žádný muž vám nebude králem0090

Nevidoucí

I letos se dočkáte oblíbené anticeny, Nevidoucího. Právě probíhá výběr do předkola, což znamená, že budou vyhodnoceny všechny povídky, které dostaly alespoň jednu nominaci na Nevidoucího, a z nich budou vybrány ty "nejlepší", aby se zúčastnily tvrdého boje o tento prestižní titul. Automaticky postupují povídky se třemi a více nominacemi, kterých je letos pět. O Nevidoucím vás budeme informovat ve zvláštním článku.



Průměrné hodnocení: 0 :: Počet zobrazení: 1543636

Přidat komentář Přidat komentář:

Jméno:
*

E-mail:


Hodnocení:
Na obrázku je...
kontrolní obrázek

=*
Komentář:



* povinný údaj
 
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 další > :: (1 - 20 z 195) :: od nejstarších :: úrovňově :: zobrazit vše
LS - 2010-09-27 23:41:28

Kde se dá najít ta tabulka, přes kterou se může hlasovat? Odkaz, který je uvedený v přiložených souborech s povídkami, mi nefunguje.

sicco - 2010-09-11 15:56:49

No taky už jsem párkrát prohrál a popravdě už jsem možná i trochu starší, takže si vždy připomenu text jedné písně, jejihož interpreta ani název pisně si bohužel nevybavuji:
všichni su lepší jak já
ale mna nenaseru
mám dobrého sponzorá
ženu dva syny dcéru
:)

Ellie - 2010-09-03 11:56:13

Taky mám jednu poznámečku. Mít spoustu načteno nebo být vzdělaný nerovná se mít spoustu životních zkušeností. Spousta mladejch autorů může mít vytříbený sloh, úžasnou slovní zásobu, metafory, ze kterých člověk blahem omdlévá, ale jeho hrdinové se budou furt chovat jako by jim bylo šestnáct. Nebo prostě přiměřeně k zážitkům, hodnotám a vzorcům chování mladého autora. A tudíž empatický padesátníci nad tím budou kroutit vočima (empatický proto, že někdo má pubertální sociální inteligenci až do smrti). Tak to bohužel v devadesáti devíti procentech případů je. Napsat dobrý hrdiny znamená umět si představit, jak by věrohodně jednali, ať jsou kýmkoliv. To by musel bejt dotyčnej šestnáctiletej autor reinkarnací Carla G. Junga. Těch možná pár je. To jedno procento, zhruba.

nata - 2010-09-02 17:04:21

Pod pojmom braková literatúra zrejme saschia myslela komerčnú prózu, ktorá je všeobecne bohatšia na akciu. Naproti tomu je literatúra zo školy a jej podobná, ktorá sa hnípa v emóciách a vnútorných pochodoch hrdinov. Pre mňa je tiež nezaujímavé, ak postava rieši vnútorným monológom každé pidi-rozhodnutie a nič moc sa v texte nedeje. Dialógy, dialógy, dialógy. Nech je nejaký reálny konflikt, nie vyfabulovaný konflikt jednej strany.

K veku mám jednu poznámku. Existujú 16r dievčatká s obrovským množstvom životných skúseností. Ale tie potom majú čo robiť, aby prežili, a neobosielajú súťaže.

Harv - 2010-09-01 12:40:51

Hodnoceni do konce zari urcite bude rozeslano, kazdy blizsi termin nas jen potesi:).

Mivka - 2010-08-31 21:14:40

Tilio: No, já částečně souhlasím s Aquilou - takové CKČ dělají jméno právě tito autoři. Michael si to myslím trochu pročišťuje, aby mu tam nepsali ti hodně ostřílení matadoři typu Jana Rečková, místo toho si je tam dává jako hosty. My jsme podle mě zvlášť v prvním kole napůl soutěž napůl workshop - mám pocit, že spousta autorů nám nepíše povídky, se kterými chce vyhrát, ale povídky, na které chce názor. Určitě podle mě tudíž není marné mít nějaké to zvučné jméno v druhém kole, aby nám pro tu výhru psalo víc lidí, přeci jenom, pokud mají soutěže sloužit jako breeding ground pro nové autory, musí ti autoři mít pořádnou motivaci a konkurenci. Samozřejmě někteří široce vydávaní jedinci, kteří přesto trpí potřebou dělat maskota každé druhé české literární soutěži jsou myslím poněkud zvláštní, ale to myslím určitě není Julčin příklad - ona s prominutím taky ještě není na úrovni co dílo to perla, naprostá jistota v psaní čehokoliv a otevřená dveře k vydání s čímkoliv, co napíše, jako je třeba Františka Vrbenská, takže zase není potřeba ji považovat za natolik vydávaného autora, abychom ji perzekuovali ze soutěží :)
A jako ano, samozřejmě, že já z ní mám taky depresi, protože to já z těchhle hnusně šikovných a talentovaných lidí, kteří navíc ani nejsou starší než já, mívám, ale určitě bych si nestěžovala, že proti ní soutěžím, právě naopak.

Koral - 2010-08-31 12:57:22

Jo, tu povídku jsem myslela, název mi uvízl v paměti. Domnívala jsem se, že jich třeba bylo uveřejněno víc.

JamesFaith - 2010-08-31 10:20:52

To určitě mluvíš o povídce Vyvolený orgán od Stefanoviče. To je trochu výjimečný případ, protože do Pevnosti autor udal sám.

Koral - 2010-08-31 09:56:38

Ještě k dotazu na uveřejňování povídek z minulých ročníků. V propozicích bylo ve větě užito spojení - případné publikování - nebo tak nějak, ale to případné nebo případně si vybavuji docela jistě a dá se chápat i tak, že vítězové a nominovaní můžou a nemusí v Pevnosti vyjít. Nevím, jestli vítězové už byli otištěni, nesleduji časopis úplně pravidelně, ale zachytila jsem tam nedávno povídku, která loni neprošla do druhého kola. Takže si asi redakce opravdu vybírá.

ThomasV - 2010-08-31 00:35:23

A co považuješ za brakovou literaturu? Já knížky nesoudím podle toho, jestli jsou z \"vysoké literatury\" nebo je to brak, soudím je podle toho, jestli mě baví nebo ne. Nemám žádný problém přečíst si Dostojevského, z něj přejít na povídky Stephena Kinga, pak přeskočit na Remarqua a zakončit to Terry Prattchetem. Všechny tyto knížky pro mě mají stejnou cenu, pokud mě baví.
Například mnoho dospělých opovrhuje Terry Pratchettem a považují jeho knihy za snúžku nesmyslů pro děti, přestože mají některé jeho knížky mnohdy lepší myšlenky a zápletky než tzv literatura na vysoké úrovni.

saschia - 2010-08-30 23:08:30

Od maturity na blbosti typu vazna literatura nemam cas. Ked citam, tak sa chcem zabavit, takze ja osobne ficim na sci-fi, fantasy, detektivkach a bohapustych akcnakoch a nehanbim sa za to. Jedine na com si zakladam je ze to citam v originali, ak dany jazyk ovladam. Najvaznejsiu literaturu co som precitala za poslednych 15 rokov je Tolkien, Vonnegut a Rankin. Este Annu Kareninu ale to je crap.

napriek tomu tvrdim, ze clovek potebuje mat nieco zazite aby dokazal napisat nieco co bude mat hlavu a patu a nejaku tu hlbku (v zmysle vnutorna konzistentnost sveta). Taky Paolini - ma sice uverejneny multidielny bestseller ale nemozem si pomoct, velka cast toho bestsellingu je dobra propagacia. Ak chlapec nezaspi na vavrinoch, mozno nase deti budu radi citat jeho knizky, ale obavam sa, ze Eragon to nebude.

Koral - 2010-08-30 22:26:52

Když šestnáctky ulítávají na muci postavách a Havranech, vůbec mě to neznepokojuje. Obvykle z toho vyrostou a aspoň je s čím srovnávat, když se člověk pustí do jiných typů literatury. Přirozená touha po četbě na vysoké úrovni je velmi příkladná, ale je mi líto každého, kdo své oblíbené brakové tituly zapírá, jen aby si nepřipadal před intelektuální společností trapně a třeba v šestnácti(!) nevyzrále a nedospěle. Jako by bylo něco špatného na tom, když se člověk nechce co nejrychleji vyrovnat seriózním dospělým.
Ovšem odpor porot k jistým typům výplodů chápu a je pak problém autorů, když nechtěná témata tvrdošíjně posílají tam, kde je známo, že tohle ne.

Jeden z dvanácti - 2010-08-30 22:13:30

No a kdybych to psal zítra, nebo si to aspoň po sobě pořádně přečetl, tak nepoužiju třikrát po sobě jinak :D bože to zní blbě.

Jeden z dvanácti - 2010-08-30 22:11:27

Tak havraní EMO a jim podobné, podle mě nemají až tolik společného s věkem, jako se zdravým rozumem:D . Je mi jasné, že až mi bude jednou čtyřicet, tak nejspíš budu psát jinak, ale i teď si myslím, že dokážu stvořit něco jakž takž kvalitního, za rok bych to sice třeba napsal jinak, ale to neznamená, že líp, jen jinak.

saschia - 2010-08-31 11:00:54

No pockaj, ja nikde netvrdim, ze mladi nic dobre nenapisu, lebo nic nezazili. Ja vravim ze nemaju zaziteho tolko ako starsi (a to je furt, aj styridsiatnik x-krat nezazil tolko co 60-nik, samozrejme cim vyssi vek tym vacsia pravdepodobnost vynimiek, lebo su akcni ludia co vyuziju koniec povinnej skolskej dochadzky a financnu nezavislost na zazivanie veci) a ze z toho potom pramenia \"neuznane veldiela\". Nijako to nespochybnuje moznost vynimiek, ale musis uznat ze vseobecne 16 rocni ludia toho vela nezaziju, pretoze chodia do skoly, rodicia ich nikam samych nepustia a navyse nimi casto sekaju hormony. Su aj vynimky, z nich niektore maju dar jazyka a pera a teda je mozne citat aj dobre diela mladych autorov, ale stale je to skor vynimka ako pravidlo.

JamesFaith - 2010-08-31 10:40:32

V okruhu sestřenky jich znám několik, ale vzhledem k mému věku už je mi tato čtenářská skupina už docela vzdálená :) Já sice uznávám, že takto mladí autoři často napíší nepříliš slavné povídky, ale ohrazoval jsem se kvůli tomu zevšeobecňujícímu prohlášení, že mladí nic nezažili, nepoznali, neviděli.., a proto nic kloudného nenapíší. Tohle se v mnoha obměnách objevuje neustále i mimo literaturu a je docela zajímavé sledovat, jak se podle věku toho, kdo to tvrdí, tato věková hranice naivity klidně posune až do třiceti. I středoškolačka toho mohla spoustu zažít, ať už v dobrém nebo zlém, a záleží čistě na jejích literárních schopnostech, jak to dokáže promítnout do své tvorby, ne jen na jejím věku.

saschia - 2010-08-30 22:58:29

A kolko takych sestnactiek poznas? Pozri, ja som v tom veku mala docitanu vsetku \"vaznu literaturu\", az na par vynimiek, ale napriek tomu ked porovnam svoje skusenosti vtedy a teraz... Puberta je puberta a malokto v tom veku vyplodi nieco naozaj dlhodobo dobre. Nevravim ze niekto, vravim malokto.

JamesFaith - 2010-08-30 20:30:18

Neřekl bych, že tohle platí až tak univerzálně. Já osobně třeba znám šestnáctiletou dívčinou, která podobnými elfinkami, emo upíry a Havrany celkově opovrhuje a dlouhodobě ulítává na Ericsonovi. A třeba právě Julianne dokazuje, že nedostatek zaziteho a nadumaneho automaticky neznamená špatnou literaturu.

saschia - 2010-08-30 20:11:34

No ale musis uznat ze ti studenti co maju tolko casu na pisanie zas toho nemaju tolko zaziteho, precitaneho, nadumaneho a najma nastudovaneho. Z toho su potom vykriky rozhodcov typu \"pomoc, elfi mucka\", alebo \"dalsie Havranie EMO\" a \"proboha, kde ten rytier prisiel ku katane\".

Jeden z dvanácti - 2010-08-30 18:34:17

Ten nízký věk bych právě bral jako výhodu ;). Řekl bych, že poměr věku a povinností vypadá přesně jako ta Gausova křivka, takže student má mnohem víc volného času na psaní. Skoro lituju, že jsem nezačal psát ve třech letech s tím kolik jsem měl volného času tehdy :D.


 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 další > :: (1 - 20 z 195) :: od nejstarších :: úrovňově :: zobrazit vše

oddělovač
Stránky běží na redakčním systému Rivendell v2.0 -- Jarník, 2006
Tyto stránky jsou uvedeny bez jakýchkoliv záruk, co se spolehlivosti, přesnosti, trvanlivosti a dalších biomagických funkcí týče, a rádi bychom vás upozornili, že SFK Palantír zvláště neodpovídá, nezaručuje, ani nedoporučuje nějaké, respektive jakékoliv, shlížení těchto stránek a odmítá nést zodpovědnost za jejich použití jak návštěvníkem, tak jakoukoliv jinou osobou, entitou či božstvem.