Palantir
oddělovač

.hack//SIGN

Manga & Anime | 13. 12. 2002 07:01:58 | autor: mike

.hack

Formát: 26 TV
Autor: Kazunori Ito (Ghost in the Shell)
Produkce: Bandai Visual, 2002
Žánr: Drama

“Dang it all to heck!” Truckle the Uncivil, Terry Pratchett's Interesting Times

Hned, jak jsem se dozvěděl o tomto dvacetišestidílném anime seriálu, jsem byl z něho jakožto člověk, který už má s počítačovými hrami nějaké ty zkušenosti (pravda, s těmi on-lineovými to tak slavné není, ty znám pouze zrpostředkovaně), unešen a netrpělivě jsem .hack//SIGN očekával. O to větší však bylo moje zklamání poté, co jsem celý seriál “dojel”. Ale berme to popořadě.

Subaru-sama a Šarlatový Rytíř Ginkan

Záležitost, z které jsem byl tak unešen, je zasazení děje do on-line hry, MMORPG (Massive Multiplayer On-line Role Playing Game), chcete-li, nápad veskrze originální a dosud alespoň mnou nevídaný. Fantasy hru s příznačným názvem “The World” budou, alespoň dle tvůrců seriálu, v nepříliš vzdálené budoucnosti hrát miliony lidí. Už se nebude civět do monitoru, ale každý hráč bude vlastnit VR brýle, které jako by vypadly z cyberpunkového filmu Johny Mnemonic.

Děj, vsazený do tohoto prostředí, se točí okolo hráče jménem Tsukasa, který má jeden, ale zato pořádný problém - nemůže se “odlogovat”, tedy odpojit se ze hry, a jak se zdá, tak o sobě, co se týká vnějšího světa, téměř nic neví. S jeho přítomností se ve hře začne dít mnoho podivných věcí, jako je výskyt neporazitelných monster. A kvůli těmto záležitostem se o něho začínají zajímat Šarlatoví rytíři, jakási hráčská policie. “Světem” se šíří zvěsti o legendárním artefaktu, Klíči soumraku, který by mohl pro celou hru a všechny hráče znamenat zásadní změny. K mírně asociálnímu Tsukasovi se postupně přidávají další hráči, kteří mají zájem na tom mu pomoci. Toto je tedy základní kostra příběhu a nevypadá vůbec špatně.

Klasa high class warrior

Nemohu si pomoci, ale jednotlivé postavy tohoto seriálu působí psychologicky značně ploše, většinou byl jejich charakter dán jedinou výraznější vlastností a někdy se zdálo, že ani to ne. Kromě samotářského a až příliš pasivního Tsukasy, který působí nemastným, neslaným dojmem a který je spíše vlečen událostmi, než že by o nich aktivně rozhodoval, se zde objevuje energická dívka Mimiru, jež se rozhodne Tsukasovi pomáhat, moudrý, asi pětatřicetiletý “stařec” Bear, záporák, Player Killer Sora, Šarlatový rytíř Ginkan fanaticky oddaný své vůdkyni, křehké Subaru. Rozvoj charaterů během rozvláčného děje se sice vyskytuje, ale v žádném případě nehledejte v tomto směru něco převratného. Pár dobrých myšlenek a momentů bylo vytěženo ze vztahu postava-hráč hrající za tuto postavu.

Neko jménem Maho ^_~

Co se týče děje tohoto anime, je tu jedno velké ALE. Děj se totiž sune kupředu tempem dýchavičného hlemýždě, přičemž příběh je posunován téměř výhradně pomocí dialogů mezi postavami. Pokud tedy očekáváte, že děj seriálu zasazeného do atraktivního prostředí on-lineové hry bude stejně jako ve většině takových her plný akce, mýlíte se stejně, jako jsem se mýlil já, když jsem si myslel, že v on-line hrách je nejčastější činností to, že se pár týpků domluví a vzápětí vykostí kreatury v libovolně rozlehlé oblasti, kde jsou sem a tam poházené poklady. Pojetí on-line hry je dle Kazunoriho zřejmě úplně odlišné. Všeho všudy je v .hack//SIGNu pouze pár akčnějších scén a pokud hrozí, že by nějaká bojůvka mohla být opravdu dobrá, tak následuje střih někam úplně jinam, v ideálním případě na “zajímavý” dialog jiných postav. Celý seriál má 26 epizod a po shlédnutí každé jednotlivé epizody jsem měl pocit, že se tam prakticky nic nestalo. U tohoto seriálu se nuda stává zcela reálnou hrozbou. Také mi jako hráči PC her připadlo podivné, že nebyly objasněny téměř žádné herní aspekty a mechanismy “Světa” (Zmíněno bylo, pokud si dobře pamatuji, všehovšudy jedno kouzlo a léčivé lektvary.). Přeci jen by mohly být popsány alespoň základní věci, jako jsou například povolání.

Na druhou stranu, po technické stránce se jedná o řemeslně téměř bezchybnou práci. Postavy jsou designované opravdu originálně a vkusně, animace je dostatečně plynulá a na backgroundech připomínající surrealistické obrazy si dali tvůrci také velmi záležet.

Hudbě taktéž není co vytknout. Jak by také nebyla, když osobou za ní stojící je Kajiura Yuki, která je mimo jiné autorkou dle mého názoru zřejmě nejlepší hudby objevivší se v anime - hudby k seriálu Noir. Hudba, ať už se bavíme o čistě instrumentálních skladbách nebo skladbách s vokály, je prostě skvělá a dokonale podbarvuje trošku podivnou atmosféru celého anime. Někteří dokonce sledují .hack//SIGN hlavně z tohoto důvodu.

Akce! Jedna z mizivého, pranepatrného množství živějších scén.

Co dodat na závěr? Námět nepochybně originální a poutavý, technické zpracování a hudba na jedničku, akce téměř žádná, dialogů kvanta, tempo děje vražedné... tedy vražedně pomalé, nuda. A přitom mělo toto anime ty nejlepší předpoklady (Pracovali na něm i známé osobnosti jako je Sadamoto Yoshiyuki či Mashimo Koichi.) k tomu, aby bylo skvostné...

Hodnocení: 5/10 (B.E.M. 4/10)





Průměrné hodnocení: 0 :: Počet zobrazení: 67322

Přidat komentář Přidat komentář:

Jméno:
*

E-mail:


Hodnocení:
Na obrázku je...
kontrolní obrázek

=*
Komentář:



* povinný údaj
 
:: (1 - 14 z 14) :: od nejstarších :: úrovňově ::
G4ndy - 2005-03-19 00:00:00

Hack si zaslouží určitě lepší hodnocení, je to taková tichá a pomalá balada, která brnká na city. Perfektně vystihuje, to proč jsou onlinovky tak populární - slaboch v realném světě může být na netu Někdo.

peterxxl - 2004-10-12 00:00:00

ja to ani nebudu komentovat -- me se to proste hrozne libilo.... mozna mam jiny vkus ale pribeh nebyl zdlouhavy na muj vkus, animace a hudba byla vyborna

Darkpaladin - 2003-03-13 00:00:00

Mno....hack//SIGN jsem (jak už je u mě dobrým zvykem) shlédnul za jeden den a musím říct, že mě příjemně překvapil, protoˇ'ze jsem na to neslyšel moc dobré ohlasy. Musím se ovšem přiznat, že mě tam , jako zatvrzelému pařanovi chyběly nějaké herní vychytávky.... Za co má ovšem u mě hack největší plus takl to je hudba, která je dokonalá. Téměř stejně dobrá jako u NOIRu...čím to asi bude ^_^.I když nejlepší track z OST(aura) zrovná od YukiKajiura není...no...už nebudu otravovat mysl slušných Otaku mojimi nesmysly :)

mike - 2003-03-03 00:00:00

Když uz je hlavni postavou kouzelnik, tak by podle meho nazoru neskodilo zminit/ukazat (ne primo popsat cisly) trochu vice kouzel nez jen leceni a nejaky ten stit, aby clovek vedel, co ma od takove postavy cekat. Tvurci nejspise spolehali na to, ze každý si zahraje i hru a pak bude jakykoli podrobnejsi popis hernich mechanismu v anime redundantni. Je fakt, ze serial se na takto “pozemske” zalezitosti nezameruje.

gilhad - 2003-02-28 00:00:00

jinak jsem .hack//SIGN zatim videl jen z casti, ale nemuzu se dockat dalsich pokracovani... a nezda se mi, ze by zde zdlouhavost prilis vadila, (ted jsem teda u dilu, kdy jsou v tom bludisti vzhuru nohama ...) a zda se mi ze akce je tam celkem tak primerene ... a zahad taky ;-)

gilhad - 2003-02-28 00:00:00

Co bys chtel popisovat na povolani? Ocividne tam jsou nejake zakladni archetypy (bojovnik/ce, kozelnik/ce, ...) kazde ma sve vyhody a nevyhody a hraci si je postupne dotvari ve smeru, ktery jim vyhovuje. Krome klasickeho vymlacovani dungeonu se obcas objevuji ruzne slozitejsi mise a konec koncu i hraci sami si urcuji, co se bude dit a co je zajima. Ukladat/nacitat pozici lze jen na urcitych mistech (nikoli bezne v dungeonu) pokud te nekdo zabije, tak muzes obnovit posledni ulozenou pozici. Hraci se bezne domlouvaji i prostredky mimo World. Ve hre funguji kouzla, kouzelne lektvary, pasti a hadanky naprosto bezne. World je natolik rozsahly, ze se v nem s uspechem uplatnuje i diplomacie a ruzne skupiny hracu si urcuji vlastni cile, o jejichz dosazeni pak usiluji. (BTW: takovyto typ herniho sveta mam mnohem radeji, nez jednosmerne dungeony s predem danym pribehem a uz se mi tento styl podarilo vnutit i nekolika hram, ktere s tim vubec, ale vubec nepocitaly ;-)

Pokud by te zajimaly konkretni cisla postav, kouzel, zbrani a lektvaru a bonusy povolani, tak mas pravdu, ty zminovany nebyly, ale opet lze dovodit, ze byly primerene a ze ani nestvury nebyly bezne prilis silnejsi nez bezne postavy.....

Jonáš - 2002-12-21 00:00:00

Já myslím, že se tady v psychologii postav projevuje pravidlo: V jednoduchosti je síla. Ono přeci k zamyšlení stačí, aby se mezi sebou setkávaly různé postavy reprezentující pouze jednu charakterovou vlastnost. Rozhodně jsem proti, považovat to za nedostatek seriálu.

Za druhé: jsem také hráč i on-line her a nesouhlasím, že jejich základem by byl boj, akce. To jsou možná počátky žánru, ale dnes jsou tyto hry už mnohem bohatší. Mnohem horší (a tím spíše bezobsažné) by to bylo, kdybychom tu sledovali skupinku, která pouze zabíjí stále silnější monstra.

mike - 2002-12-21 00:00:00

Je možné, že jsem nepochytil hlubokou symboliku tohoto thinking-anime, to bych se na seriál musel podívat znovu. Nicméně, k tomu mě nikdo a nic nedonutí, protože je prostě nudný a nesnesitelně roztáhnutý a tolik času tomu obětovat nemohu. Druhý Lodoss War jsem ale rozhodně nečekal, anžto jsem Lodoss War vůbec neviděl ^_^.

Lišák - 2002-12-19 00:00:00

To je samozřejmě věc názoru a k delší diskusi, ale pokud zůstanu při zemi a budu se držet faktů, tak proti Sorovi nikdy nezakročili ani administrátoři, ani Šarlatoví rytíři. Jak říká Subaru, každý se může ve hře realizovat jak sám chce. Pokud si dobře vzpomínám, tak BT zabil několikrát, aniž by jí (nebo Šarlatovým rytířům!) to nějak bránilo se s ním paktovat.

BEM - 2002-12-19 00:00:00

2Lišák: Dle mého názoru Sora je záporná postava. Stačí když se na to podívám z čistě herního hlediska - Sora je jediný ve Světě (Opravte mne, jestli se mýlím), kdo je prezentován jako jasný PK.

Fanda - 2002-12-18 00:00:00

No dobrá, další věc ke shlédnutí...

Ostatně nečekejte od mangy, že by vám všechno vysvětlila a pochybuji, že by vysvětlení herních mechanizmů k něčemu bylo.

Lišák - 2002-12-18 00:00:00

Hm, kdo čeká od .hacku druhý Lodoss War, je bohužel a zaplaťpánbůh mimo. S tvrzením o "psychologické plochosti postav" taky rozhodně nemůžu souhlasit. Natož s označením Sory za záporáka... je tam toho k zamyšlení trochu víc, než si autor recenze myslí, nebo alespoň já jsem o tom přesvědčen. Psychologicky mi to připadá téměř stejně dobré jako NGE, ale jemnější, bez všech těch vražd a sebevražd kolem. Já osobně bych .hack doporučil těm lidem, kterým v Evangelionu vadili ti roboti. ;)

TJ-kun - 2002-12-17 00:00:00

V prvnich dilech mi pomalejsi tempo vubec nevadilo. Protoze jsem si vychutnaval krasnou animaci, zajimavy namet (pro me zvlaste zajimavy, protoze jsem pred casem hraval nekolik MUDu (textove online multiplayer hry)) a hlavne hudbu, ktera naprosto perfektne dotvarela atmosferu serialu (bez te hudby by ten serial nebyl tim cim je). Proste nebylo ani tak dejove, spise vychutnavani atmosfery. Bohuzel ke konci bylo hlemyzdi tempo deje skoro nesnesitelne (na tolik dilu jenom super atmosfera nestacila), dokoukal jsem to skoro jenom ze setrvacnosti. P.S.:Souhlasim s Julem, ze zkraceni by tomuto serialu neuskodilo. Jsem presvedcen, ze by mu to naopak velice prospelo.

Julo - 2002-12-17 00:00:00

Je pravda že tam neboli žiadne bojové akcie, ale tie boli podľa mňa pre dej príbehu nepodstatné.

Mne ako nehráčovi hier tieto hore spôomenuté fakty vôbec nevadili.

2. Je pravda, že dej bol trochu pomalý (dalo by sa to určite skrátiť na 13 epizód alebo možno aj na 6 dielne OVA).


:: (1 - 14 z 14) :: od nejstarších :: úrovňově ::

oddělovač
Stránky běží na redakčním systému Rivendell v2.0 -- Jarník, 2006
Tyto stránky jsou uvedeny bez jakýchkoliv záruk, co se spolehlivosti, přesnosti, trvanlivosti a dalších biomagických funkcí týče, a rádi bychom vás upozornili, že SFK Palantír zvláště neodpovídá, nezaručuje, ani nedoporučuje nějaké, respektive jakékoliv, shlížení těchto stránek a odmítá nést zodpovědnost za jejich použití jak návštěvníkem, tak jakoukoliv jinou osobou, entitou či božstvem.